
Vervanging en renovatie in Noord-Holland: innovatie en samenwerking voor een toekomstbestendige infrastructuur
In de provincie Noord-Holland werkt DHM aan cruciale projecten op het gebied van vervanging en renovatie. Michiel Otto, projectmanager bij DHM, is betrokken bij diverse projecten in de provincie, waaronder de Zeeweg (N200) tussen Overveen en Bloemendaal en de doorfietsroute bij de Zaanse Schans. Deze projecten hebben naast verkeersveiligheid ook duurzaamheid als kernpunt. Met een rijke ervaring in projectmanagement binnen diverse gemeenten en infrastructuurorganisaties zoekt Michiel altijd naar innovatieve oplossingen die verder gaan dan de gebaande paden. Zijn visie is helder: infrastructuurprojecten moeten een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij en leefomgeving, nu en voor toekomstige generaties.
Projecten in Noord-Holland: veiligheid en duurzaamheid centraal
De Zeeweg (N200)
De Zeeweg, een 125 jaar oude weg, kampt met een relatief hoog aantal verkeersongelukken. Om de verkeersveiligheid op deze historische route te verbeteren, heeft de provincie een uitgebreid onderzoek gestart. Michiel en zijn team hebben de opdracht gekregen om de situatie grondig te analyseren en varianten te onderzoeken. Hierbij wordt gekeken naar aspecten zoals wegontwerp, verkeersstromen en de omgeving. Door de belangen van stakeholders zoals lokale gemeenten, weggebruikers en natuurbeheerders in kaart te brengen, is er een afwegingskader opgesteld dat zowel de verkeersveiligheid als de duurzaamheid ten goede komt.
“We passen het STOMP-principe toe - Stappen, Trappen, OV, MaaS (Mobility as a Service), Privéauto - om duurzame mobiliteit te bevorderen. We geven prioriteit aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer, zodat de infrastructuur bijdraagt aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Het gaat om het vinden van oplossingen die nu werken en ook in de toekomst relevant blijven.”
Hoe breng je een uitdagend vraagstuk van plan naar executie? Download het door DHM ontwikkelde SAM-model en ga zelf aan de slag:
Fietstunnel Zaanse Schans
Binnen de ontwikkeling van de corridor tussen Amsterdam en Hoorn is Michiel betrokken bij een project voor de aanleg van een fietstunnel bij de Zaanse Schans. Dit project maakt deel uit van de strategie om de fietsverbinding tussen Zaandam en Purmerend te optimaliseren. Het doel is om het fietsgebruik in deze regio te stimuleren door een veilige, snelle en ononderbroken fietsroute te creëren, een zogeheten ‘doorfietsroute’. Deze aanpak draagt bij aan een betere doorstroming en aan het bevorderen van fietsen als een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor de auto.
“De uitdaging ligt in het samenbrengen van verschillende stakeholders, van beleidsafdelingen tot lokale ondernemers en natuurbeschermingsorganisaties. Door belangen zorgvuldig af te wegen en open te staan voor elkaars standpunten, komen we tot een plan dat breed gedragen wordt.”
Samenwerking en innovatie
Bij de aanpak van projecten begint Michiel altijd met een grondige inventarisatie van het probleem. Samenwerking met verschillende afdelingen binnen de provincie, zoals ecologie en natuurbeheer, speelt hierin een belangrijke rol. Deze multidisciplinaire benadering zorgt ervoor dat de verkeersveiligheid wordt verbeterd en de ecologische verbindingen worden versterkt.
“De toename van ongelukken op de Zeeweg was een duidelijke aanleiding om deze weg veiliger te maken. Maar het gaat verder dan alleen verkeersveiligheid; we kijken ook naar het versterken van natuurwaarden, de historie van de weg en het stimuleren van duurzame mobiliteit. Deze bredere visie zorgt ervoor dat we projecten ontwikkelen die toekomstbestendig zijn.”
Balanceren tussen belangen
Een van de grootste uitdagingen in de projecten is het vinden van een balans tussen de verschillende belangen van de betrokken partijen. Door duidelijke communicatie over de mogelijkheden en beperkingen van een project, creëert Michiel begrip en draagvlak. Deze zorgvuldige afstemming tussen beleidsafdelingen en externe partijen is essentieel om tegenstrijdigheden te voorkomen en gezamenlijke doelstellingen te realiseren.
“Je kan niet iedereen tevredenstellen, maar door open te zijn over wat wel en niet mogelijk is, creëer je begrip en draagvlak. Positief leiderschap speelt hierbij een grote rol. Het draait om het vinden van een gezamenlijke koers en het meenemen van mensen in de stappen die we zetten.”
Een toekomstbestendig Nederland
De projecten in Noord-Holland dragen bij aan een toekomstbestendige infrastructuur waarin zowel de huidige als toekomstige generaties veilig en gezond kunnen leven. Het gaat erom nu beslissingen te nemen die de komende 30 tot 40 jaar doorwerken en bijdragen aan een duurzame toekomst.
“We kijken verder dan het huidige moment en benutten kansen die bijdragen aan een duurzame toekomst.”
Nieuwsgierig naar het werken als projectmanager bij DHM? Bart Henzen, managing director projecten, vertelt je de ins en outs: