
Herstel Stuw Lith
Herstel stuw Lith vóór het hoogwaterseizoen - VolkerRail
In mei 2018 zijn tijdens een duikinspectie van de stuw bij Lith gebreken geconstateerd, onder meer dat een wielstel wat gebruikt wordt om de stuwdeur omhoog te leiden afgebroken was. Het afgebroken wielstel moest voordat het hoogwaterseizoen van de winter 2018/2019 zou beginnen vervangen worden. Er was slechts een paar maanden tijd voor dit omvangrijke herstel. Rijkswaterstaat heeft Aannemerscombinatie VolkerInfra-Van Oord het herstel opgedragen, de combinatie heeft DHM gevraagd om een projectleiding.
Een belangrijke taak was om met alle betrokkenen op zoek te gaan naar een gemeenschappelijk doel. Daarbij is een goede sfeer gecreëerd waarbij er echt gezamenlijk gewerkt is aan het tijdig vervangen van het wielstel. Met enthousiasme, humor en positieve energie hebben we mensen kunnen bereiken en prikkelen.
Om de werkzaamheden aan de stuw te kunnen uitvoeren moesten er tijdelijke waterkerende schotten geplaatst zouden worden. Deze bestaande schotten voldeden niet meer aan de eisen waardoor deze eerst versterkt moesten worden. Dit gaf een onverwachte tijdsdruk op het project, temeer aangezien de schotten ook nog deels vrij gemaakt moesten worden van Chroom-6 houdende conservering.
Door een strakke planning en goede communicatie tussen de verschillende partijen, is het gelukt om het wielstel te repareren vóór de eerste hoogwatergolf. Daarbij is er een nieuwe ophanging voor de wielstellen ontworpen zodat de kans dat deze nogmaals afbreken minimaal is. Bijkomende vangst was dat de tijdelijke schotten ook weer een aantal jaar mee kunnen. Al met al een mooi staaltje samenwerking onder hoge tijdsdruk.