Noord/Zuidlijn Amsterdam

 

Planning en risicomanagement Noord/Zuidlijn - Amsterdam

 

In 2015 was de afbouwfase voor de nieuwe metrolijn in Amsterdam net gestart. 6 partijen hadden samen de opdracht om het spoor en alle installaties in de metrotunnel en de stations te plaatsen om tot een veilig werkend vervoerssysteem te komen. Dat vergde veel coördinatie waarin de gemeente als opdrachtgever zelf een grote rol had. De bestaande planning uit 2010 bleek niet langer haalbaar. De uitdaging was om nog één keer een nieuwe planning met bijbehorende risico’s op te stellen en deze tot openstelling te begeleiden.

Met achtergrond in projectbeheersing en focus op samenwerking was dit een mooie opdracht voor DHM. Er is met veel toewijding samen met de collega’s in het project toegewerkt naar de opening op 22 juli 2018. Door strakke sturing enerzijds en flexibiliteit en puzzelwerk anderzijds bleef de planning overeind en is de openstelling succesvol gerealiseerd.

De grootste uitdaging was om met het eigen team van planners, de bouwende partijen en belangrijkste stakeholders de planning stap voor stap opnieuw op te bouwen en een hele duidelijke einddatum te bepalen. Daardoor ontstond focus en met het verloop van de tijd ook een steeds sterker geloof in de haalbaarheid van de planning.  Door het opsplitsen van het werk in release en doorrekenen van  scenario’s met alternatieve paden behield het project overzicht welke mogelijkheden er nog waren om bij te sturen.